CD I Remember Love

Autor: BENNY BAILEY
Cena:
390,00Kč

Bez daně: 322,31Kč
Množství: - +
   - NEBO -   

Oč skrblivější jsou promotéři vůči jazzmenům na honorářích (čehož by si snad v kontrastu se supergážemi rozličných "pop-hvězdiček" nevšiml už jen naprostý ignorant), tím štědřeji jako by za tento handicap byli odměňováni svou muzikou. Právě a jenom v ní může totiž nastat ten "zázrak", jehož se dočkal loňský Přerov, když se na jeho festivalovém jevišti sešli TRIO JOSEFA VEJVODY a rodák z amerického Clevelandu, legendární trumpetista BENNY BAILEY. Dvojnásob bych však podtrhl, že to skutečně bylo až pódium, kde se setkali, neboť nikdy dřív se žádná příležitost k jejich vzájemné spolupráci nevyskytla, a v samotném Přerově, kam pro beznadějnou změť termínů ve svých itinerářích stačili přijet jen tak tak, jim nakonec nevybyl čas ani na pár minut společné zkoušky. V pravém slova smyslu "ad hoc" se tudíž museli pustit do dobrodružství, jaké by jinak hrozilo katastrofou, ale z něhož jazzmeni občas umějí vykřesat právě ten "zázrak", o kterém je řeč. Dozajista ne všichni. Rozhodně jen ti nejšpičkovější, a toliko za jakýchsi zvlášť šťastných konstelací, jejichž podstatu si vůbec netroufám vysvětlovat, ale jež obvykle bývají charakterizovány jako "polibek múz". Aniž bych tušil odkud, jak a proč se vůbec vezmou, jisté je jedno: s líbáním se to u nich má l tak, že si k němu zásadně vybírají pouze l hudebníky, kterým není proti mysli mít takříkajíc "duši do kořán", jeden druhého inspirovat, a tedy i kreativně rozvíjet vzájemný dialog.

Ten, jehož se členům "trojgeneračního" kvarteta ve standardech pro Přerov podařilo dosáhnout, takové parametry splňoval vrchovatě, takže je při něm i múzy laskaly ostošest. A výsledek - poněvadž mu byl s technikou naštěstí přítomen Český rozhlas - držíte v ruce. Jde o dokument jednoho z těch jazzových "zázraků", u nichž jsou kolikrát i sami aktéři překvapeni, jak se vyvedl. Neskrýval to ostatně ani Benny Bailey, o čemž svědčí slova, která pak pronesl: "I think the concert wentgreat, eventhough we had No rehearsal, andthatwemetforthe verfirst time. Incerdible!" ("Myslím, že koncert se vyvinul skvěle, i když jsme neměli naprosto žádnou zkoušku a sešli se vůbec poprvé. K neuvěření!").

Vyřkne-li však podobný názor profesionál, za nímž je čtyřiapadesátiletá zkušenost v orchestrech, do jakých ho angažovali tak věhlasní dirigenti jako za mořem Jay McShan, Dizzy Gillespie, Lionel Hampton či Quincy Jones, a v Evropě zase Sved Harry Arnold, Rakušan Friedrich Gulda, Němec Max Greger nebo "pařížský" Američan Kenny Clarke s belgickým kolegou Francym Bolandem, sotva lze asi předpokládat, že by to dělal jen pro krásné oči svých hostitelů. Spokojen byl prostě i sám Benny, jehož umělecký životopis navíc zahrnuje také vedení řady vlastních comb, účast v mnoha mezinárodních "All-star bandech" a pedagogickou praxi při improvizačnim semináři hilversumské konzervatoře.

Ovšem ani Baileyho češti spoluhráči - byť by mu mohli být syny a vnuky - nejsou z těch, o nichž by šlo tvrdit, že se do svých kariér teprve pouštějí. Tou vůbec nejbohatší se mezi nimi může pochopitelně prokázat jejich leader, bubeník, skladatel a aranžér Josef Vejvoda (nar. 1945), který své trio sice založil až roku1998, ale před tím prošel nejklíčovějšími z českých sestav: totiž legendárním SHQ Karla Velebného, později JOČR (kde pod vedením Kamila Hály zůstal plných 15 let!) a zároveň i JazCellulou Laca Decziho. Výčet světových, s nimiž měl možnost účinkovat, přitom o kategorii jeho kvalit také leccos napovídá, neboť mezi nimi figurují nejenom George Mraz, nýbrž také Joe Newman, Tony Scott, Lou Blackburn, Ted Curson,Si Costanzo, Jean "Toots" Thielemans, Barre Phillips, John Surman, Wilsor De Oliveira, Dave Friedman nefio Scott Robinson. A ze špiček tuzemského jazzu by nejspíše dalo dost práce najít byť jen jedinou, s níž Vejvoda dosud nespolupracoval.

U klaviatury pak v jeho triu exceluje další talentovaný autor Kryštof Marek (nar. 1967), z jehož předchozích působišť je třeba vzpomenout Kvarteto Štěpána Markoviče, rytmiku zpěvačky Zuzany Dumkové i soubor Agon, ve kterém nahlédl též do hájenství tzv. contemporary classic. Dodnes ale neopustil ani Kontraband Milana Svobody, s nímž ze zahraničních osobností mohl například doprovázet Jamese Moodyho, Jiň Odgrena, Victora MendoziwStfflmo Finkela či Tonyho Lakatose|k, kontrabas má ve Vejvodově trojici na starost Onřej Štejnochr (nar. 1968), se kterým si už zahráli nejen domácí Eye OfThe Huricane či pianisté Luděk Švábenský, Karel Růžička a Emil Viklický, ale ze zahraničních hudebníků i Keň Peplowski, Magni Wenzelová nebo Roscoe Mitchell.

Nakonec to tedy vlastně zas byla jedna z těch tisíckrát ověřených pravd, kterou přerovský festival potvrdil: že totiž i v jazzu bývá štěstí nakloněno jen připraveným. A múzy? Ty obvykle dělají totéž...

Dr. Vojtěch HUEBER

 

Seznam stop: 1. I`m never happy anymore (Tad Dameron) 2. I remember Love (Tad Dameron) 3. Home (Van Steeden) 4. Peruvian nights (Benny Bailey) 5. Why try to change me now (Cy Coleman) 6. There`s no you (Charles Mingus) 7. They didn`t believe me (Jerome Kern) 8. If you could see me now (Tad Dameron) 9. Will you still be mine (Matt Dennis)

Napsat recenzi


Vaše jméno a příjmení:


Vaše recenze: Poznámka: HTML tagy nebudou převedeny!

Hodnocení: Nejhorší           Nejlepší

Opište prosím kód z obrázku do pole níže: