CD MISSA SANCTISSIMAE TRINITATIS A MOLL, ZWV 17

Autor: Jan Dismas ZELENKA
Cena:
239,00Kč

Bez daně: 197,52Kč
Množství: - +
   - NEBO -   

 

 

 

Musica Florea
dirigent Marek Štryncl

ZPĚVÁCI
soprán: Anna Hlavenková (solo 4,6,9,12,15), Magda Černá, Leona Pelešková, Markéta Jáchymovská
alt: Magdalena Kožená (solo 2,4), Markéta Cukrová, Jana Lewitová
tenor: Richard Sporka (solo 4,11), Stanislav Předota (solo 12,17), Lubomír Moravec (kontratenor, solo 12)
bas: Michal Pospíšil (solo 9,17), Radim Vondráček, František Kuncl

ORCHESTR
Marek Špelina (2,6,15) - flétna, Gerhard Kowalewski, kopie, Jacob Denner 1715
Václav Kapsa (2,6,15) - flétna, Gerhard Kowalewski, Godefroid Adrien Rottenburgh 1760
Jean Marc Philippe (1-11,13-19) - barokní hoboj, Olivier Cottet podle Thomas Stanesby 1720
Matthias Haase (1,3-5,7-11,13,14,16,18,19) - barokní hoboj, Peter Deont 1901, kopie, Öberlender
Christian Leitherer (17) - chalumeau, G. Wolf, 1992, podle Denner cca. 1700
Juraj Korec (1,3-11,13-16,18,19) - barokní fagot, anonym, Německo cca. 1750
Dagmar Valentová - barokní housle, Georg Hopf, 1783
Jiřina Doubravská - barokní housle, Franz Kastl, 1766
Martin Kalista - barokní housle, Johann Udarlicus Eberle, 1767
Simona Pešková - barokní housle, anonym, Itálie cca. 1750
Lenka Hessová - barokní housle, anonym, Německo cca. 1750
Lenka Zelbová - barokní housle, Joseph Helmer 1756
Lýdie Cillerová - barokní viola, anonym, Tyrolsko cca. 1750
Marie Slavíčková - barokní viola , anonym, Německo, cca. 1810
Pavel Řezáč (1-11,13-19)- barokní violoncello, Tyrolsko 1750
Jan Doskočil (1-11,13-16,18,19)- barokní kontrabas, Josef Rauch 1789
Přemysl Vacek (1-3,5-19) – arciloutna, Jiří Čepelák 1990, italský typ 17.stol.
Přemysl Vacek (4)– teorba, Jiří Čepelák 1992, kopie Matteo Buechenberg 1614
Robert Hugo (1-17,19)- varhanní pozitiv, Daniel Přib 1992 dle vzorů z 18. stol.

 

Český barokní skladatel Jan Dismas Zelenka působil většinu svého tvůrčího života v Drážďanech. Společenského zenitu v rámci drážďanského hudebního života dosáhl Zelenka ve 20. letech 18. století, kdy zastupoval dvorního kapelníka Johanna Davida Heinichena. V té době řídil Zelenka veškerou chrámovou hudbu a k jeho povinnostem patřilo i její komponování. Missa Sanctissimae Trinitatis byla dokončena v roce 1736. Vznikla jako první z pěti vrcholných mešních kompozic , které Zelenka komponoval v posledním desetiletí svého života.
Všechny Zelenkovy vrcholné kompozice byly ovlivněny moderními druhy světské tehdejší doby – koncertem a operou. Jejich styl označujeme jako smíšený chrámový styl. Ten uchovává sice staré techniky chrámové hudby - motetový způsob kompozice a fugu, zároveň je však kombinuje s moderními technikami instrumentálního koncertu a operní árie. Vznikly tak rozsáhlé velkolepě koncipované kompozice, u nichž bychom předpokládali, že autor použije také adekvátně velký provozovací aparát. Opak je pravdou. Zelenka nepoužil ve svých vrcholných mších např. žesťové nástroje, které dodávaly lesku jeho dřívějším skladbám, ale uchýlil se k nápadně malému obsazení, které ostře kontrastuje s velkou formou. Vedle vokálních hlasů použil dvoje housle, dva hoboje, violu a basso continuo, ve mši Sanctissimae Trinitatis ještě dvě sólové flétny a chalumeau. (z bukletu)

Napsat recenzi


Vaše jméno a příjmení:


Vaše recenze: Poznámka: HTML tagy nebudou převedeny!

Hodnocení: Nejhorší           Nejlepší

Opište prosím kód z obrázku do pole níže: